понеделник, 9 март 2009 г.

ВИДОВЕ ПАЗАРНИ СТРУКТУРИ

Характеристика на пазарна структура. Пазар на съвършената конкуренция. Несъвършена конкуренция: монопол, олигопол и монополистическа конкуренция.

Търсенето и предлагането са две основни променливи на пазарната икономика. При измененията в търсенето и предлагането се задействат съответните механизми на пазара. Съществена част от този механизъм заема конкуренцията.
Пазарната структура е характеристика на пазара, която включва броя на продавачите и купувачите, степента, в която се различават продуктите, произведени от различни фирми и бариерите за навлизане в отрасъла.
Конкуренцията като съперничество между икономическите агенти има своето значение за развитието на икономиката. Ползата за обществото най-често се изразява във формите на една равновесна цена, която да задоволява интересите на предлагащите и тарсещите. За целта фирмите непрекъснато обновяват своите технологии, усъвършенстват производството, повишават квалификацията и др.Така конкуренцията се явява мощен двигател за техническия, икономическия и социален прогрес в обществото.
Освен това конкуренцията крие в себе си и множество опасности. Те възникват поради невъзможността да се водят равноправнии взаимоизгодни преговори между фирми, доставчици и клиенти. Различните конкурентни ситуации предполагат и различни пазарни структури, като основните са съвършена конкуренция, монополистична конкуренция, олигопол и монопол.
Исторически и логически съвършената конкуренция е първата форма на пазарна структура. Съвърш.конк. е такъв модел на конк., при който голям брой малки и средни фирми се съревнонават помежду си при производството на една и съща еднородна продукция в условията на свободен достъп до пазара. Характерно за този тип конк. е наличието на голям брой независимо действащи един от друг продавачи и купувачи. Друга характ. черта е свободния достъп до всеки отрасъл и пазар и свободно влизане и излизане от тях. Основните предимства на съвърш.конк. са свързани с автономност на производството и пазара. Икономическата свобода за вземане на решения е едно от най големите предимства на съв.конк. Друго основно предимство е рационалното и ефективно използване на ресурсите. Наличието на еднородна продукция е друго важно преимущество на съвърш.конкуренция.
Наред с предимствата обаче се наблюдават и редица недостатъци, свързани с неразумно използване на стратегически суровини, замърсяване на околната среда. Друг важен недостатък е свободния достъп до информация. В условията на съвърш.конкуренция за фирмите цената е наложена отвън, тя вече съществува. При съв.конкур. фирмата трябва да търси вътрешни резерви за максимизиране на своите пазарни позиции. Това ще бъде резултат от действието на два основни фактора от количиството стоки, предложени на пазара, и от разходите, направени за тяхното производство. В условията на съв.конк. обществената изгода от нейното проявление може да се търси в две главни посоки – ефективно разпределение на ресурсите между отделните производства и ефективно използване на ресурсите в самото производство.
Несъвършената конкуренция е закономерен резултат в икономическото развитие, произтичащ от неговата вътрешна логика. Тя съществува тогава, когато трайно се нарушават правилата на свободната конк., в резултат на което може да се влияе върху търсенето или предлагането. Като недостатък могат да се посочат следните основни моменти: за да не загубят своите предимства в дълъг срок, големите фирми са принудени да развиват интензивна рекламна дейност, чрез която да променят кривата на търсенето. Така несъв.конк. пречи за достигане границата на производствените възможности. В иконом.теория са разглеждат три основни форми на насъв.конк.: монополистична конкуренция, олигопол и чист монопол.
Монополът е пазарна структура, при която една единствена фирма представлява целия отрасъл. Тази фирма заема доминиращо място, като определя и контролира пазара. Чистият монопол води до създаване на особен вид иконом.отношения. В зависимост от начина, по който се установява чистия монопол, различаваме два основни вида: естествен и изкуствен. Това разделяне донякаде е условно, тъй като всички монополи са подложени на натиска на конкуренцията. В условията на пазарното стопанство може да съществува и т.нар монопсон. Монопсонът е пазар на едноличния купувач. В условията на чист монопол на пазара не съществува еднозначна функционална зависимост между цената и предлаганата стока. В условията на монополизъм пределните разходи са винаги по-ниски от пазарната цена. В зависимост от условията на пазара фирмата монополист може да прилага различни подходи при реализацията на своята продукция.
Друга форма на несъвърш.конкуренция е олигополът. Той е такава пазарна структура, при която на пазара в даден отрасъл има малко на брой, но големи продавачи, произвеждащи идентични или близко заместими продукти. Тази пазарна структура се характеризира с малък брой на фирмите в отрасъла. Друга характеристика на олигополът е стандартизирания или диференциран продукт. Олигопол, който произвежда стандар.продукти се нарича флуиден, а този който произвежда диференцирани - вискозен. При олигополът постоянно съществуват две сили. Едната от тях е общият интерес на фирмите да максимизират печалбите. Втората от тях, влияеща върху поведението на фимите в олигопола, е егоизмът на всеки продавач да максимизира своята печалба за сметка на др. Фирмите в един олигопол влизат в сложни връзки и взаимоотношения. Тайният олигопол е най-елементарния случай на олигопола.
Монополистичната конкуренция е такава пазарна структура, при която има многообразие на стоки и всяка фирма произвежда продукт,който е близак заместител на останалите фирми.
Между монопол. конкуренция и съвърш. конкуренция има много общи черти, като например много на брой купувачи и продавачи, отсъствие на значими бариери, прозрачност и пълна информация за пазара, що се отнася до цените и др. Онова, по което се различават е липсата на хомогенност на произвежданата продукция. Основните черти на монопол. конк. са сравнително голям брой на фирмите. Липсват тайни споразумения, поради големия брой фирми, който затруднява договарянето по между им. Друг белег е лесното влизане в отрасъла и диференциацията на продукта. При нея производството се осъществява при по–малко използване на производствените мощности в сравнение със съвърш.конк. При монопол.конк. нищо не гарантира на отделната фирма икономическа печалба. В случай, че има ниско пазарно търсене на нейната продукция, тя може да понесе загуби. В дълъг срок при моноп.конк. има възможност за навлизане на нови фирми в отрасъла, ако в него се реализират загуби. Фирмата трябва да произвежда близък, но не еднакъв продукт.

Няма коментари:

Публикуване на коментар