понеделник, 9 март 2009 г.

ТЕОРИЯ НА ПАЗАРА. ПАЗАРЕН МЕХАНИЗЪМ И ПАЗАРНО РАВНОВЕСИЕ

Пазар и видове пазари. Търсене: крива на търсенето, детерминанти на търсенето, закон за търсенето. Предлагане: крива на предлагането, детерминанти, закон за предлагането. Пазарно равновесие. Нарушаване и възстановяване на равновесието в различни времеви периоди. Еластичност на търсенето и предлагането. Пазарен механизъм: структура и основни принципи.
Пазар и видове пазари:
Пазар е взаимодействието м/у платежоспособното търсене и предлагането на стоки, труд, капитали и валути в дадено време и на дадено място. Видове пазари:
1. според обекта на покупко-продажба:
- стоков пазар; - трудов пазар; - кредитен пазар
2. според броя на предлагащите и търсещите агенти:
- полипол – пазар на свободната конкуренция
- олигопол – при няколко продавача и много купувачи
- монопол – при един продавач и много купувачи
- монопсон – при много продавачи един купувач
3. - свободен пазар – без намеса на държавата
- регулиран от държавата пазар
4. - централизиран пазар – търгове, аукциони, борси и др.
- децентрализиран пазар – пръснат по цялата територия на страната
5. според възможността за достъп и излизане от пазара
- открит/отворен пазар
- затворен пазар
Търсенето изразява потребностите и възможностите на хората да купуват стоки и услуги. Под търсене се разбира количеството от една стока, което потребителите желаят и са в състояние да купят при дадена нейна цена.
Детерминанти на търсенето са цени, цените те на другите стоки, доход, вкус и предпочитания на потребителите.
Закон на търсенето – съществува обратна зависимост между цената на стоките и броя на купувачите, които са готови да я купят. С увеличаването на цената на стоката, търсените количества от нея намаляват и обратно.
Графично връзката между търсеното количество от стоката и нейната цена се изразява чрез кривата на търсенето. Тя изобразява отношението между цената на стоката и количеството, което потребителите желаят да закупят за определен период. Пазарната крива на търсенето е наклонена надясно и надолу. Нейният наклон показва с колко намаляването на цената увеличава търсеното количество. От кривата на търсенето следва, че ако производителите желаят да продадат по-голямо количество, те трябва да избират по-ниска цена.
Факторите, които предизвикват изместване на кривата на търсенето са :
1.Нарастването на доходите. При нарастване на доходите на потребителите се увеличава тяхната покупателна способност.Ако те желаят да купуват повече, кривата на търсенето се измества вдясно. Ако обаче, желанието на хората да купуват намалява, кривата се измества вляво.
2.Предпочитанието
3.Броят на купувачите в дадена област.
4.Очакване на промяна на цените в бъдеще.- Ако се очаква увеличение на цените, търсенето за момента нараства и кривата се измества надясно, и обратно.
Предлагане е съвкупност от блага, които се намират или могат да бъдат предоставени на пазара при определена цена.
Закон на предлагането - между цената на стоката и предлаганото количество от нея на пазара съществува права зависимост. Колкото по-висока е цената на стоката, толкова производителите ще предлагат по-голямо количество от стоката на пазара.
Зависимостта между предлаганото количество и цената се представя графично чрез кривата на предлагането. Кривата на предлагането в съответствие със Закона за предлагането е насочена нагоре и надясно и показва количеството стоки, което производителите желаят да продадат при отделните възможни цени за определен период, при увеличаване на цената, нарастват и предлаганите количества.
Основните фактори, които предизвикват преместване на кривата на предлагането са:
1.Цените на ресурсите, от които се произвеждат предлаганите стоки. - При намаляването на цената на ресурса, кривата се измества надясно и обратно, при увеличаване на цената – наляво.
2.Технологията на производството - Ако тя е по–съвършена, себестойността на единица продукция става по–ниска, което подтиква към увеличаване на производството. Кривата се измества надясно.
3.Количеството ( броят ) на производителите – при увеличаване на броят им кривата се измества надясно, и обратно.
4.Очакване на промяна на цените в бъдеще. Ако се очаква повишение на цените, производителите задържат стоките и кривата се премества надясно, и обратно.
5.Такси и субсидии – таксите предизвикват изместване на кривата наляво, а субсидиите – изместване на кривата надясно.
Пазарно равновесие е състоянието, при което търсенето и предлагането са перфектно балансирани. Цена на пазарно равновесие е тази, при която търсеното и предлаганото количество са равни.
Еластичност на търсенето е количествен измерител на реакцията на търсенето спрямо изменението на определен фактор, показва въздействието на съответния фактор върху търсенето, изразено в %.
1. еластичност на търсенето спрямо цената – изразява се чрез коефициент на еластичност на търсенето:
-симетрична еластичност - промените в цената не влияят на количеството продажби.
-еластично търсене – обемът продажби се влияе силно от промените в цените.
-нееластично търсене – влиянието на цените върху обема продажби е сравнително слабо изразено
2. еластичност на търсенето спрямо цените на другите стоки
3. еластичност на търсенето спрямо дохода
4. кръстосана еластичност - тя се определя като % съотношение между влиянието на 2 стоки, които са заместители или допълващи се.
Еластичност на предлагането изразява % изменение на предлаганото количество стока, спрямо % изменение на цената.
Основните принципи, които характеризират структурата и начина на действие на пазарния механизъм са:
1. Какви стоки да се произвеждат? - Такива, които потребителите оценят по-високо, отколкото са разходите, необходими за производството на тези стоки.
2. Как да се произвеждат благата? - Избират се методите, които водят до по-ниски разходи и по-висока печалба.
3. За кого да се произвеждат тези стоки? - Благата се разпределят според количеството и цената на производствените ресурси. По-голямо количество блага се разпределят между лицата, които могат да предложат повече и по-високо ценени производствени ресурси и обратно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар